
De onafhankelijke Cliëntondersteuning / ouderenadviseur van KBO Alkmaar Stad helpt senioren op gebied van wonen, welzijn, zorg en financiën, waardoor zij langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Onze cliëntondersteuners zijn op alle Levensgebieden goed opgeleid en zoeken samen met de cliënt naar passende oplossingen voor de hulpvraag in aansluiting op de eigen wensen en behoeften. Uitgangspunt is het behoud en het versterken van de eigen regie en het welbevinden van de cliënt.
Een cliëntondersteuner kan voor uiteenlopende onderwerpen gevraagd worden zoals:
- Het voorbereiden en ondersteunen van een keukentafelgesprek
- Het in kaart brengen van de eigen administratie
- Het voeren van een gesprek voor versterking van eigen kracht en regie
- Het zoeken naar hulp in de directe omgeving
- Het zoeken naar algemene voorzieningen
- Het aanvragen van ontheffing van gemeentelijke belastingen
- Het aanvragen van zorg- en huurtoeslag in samenwerking met de belastinginvuller.
De cliëntondersteuner:
- stelt vragen, luistert en vraagt dóór om uw hulpvraag helder te krijgen en heeft aandacht voor uw sociale netwerk
- staat naast u in het ondersteuningstraject, neemt de tijd en komt zo nodig terug
- sluit aan bij uw levenssituatie en helpt de knelpunten en mogelijkheden op een rijtje te zetten bij: zinvolle dagbesteding, inkomen, regelgeving, zorg, wonen, sociale contacten, mobiliteit en veiligheid
- kent de gang van zaken rond het keukentafelgesprek en de procedure rond toekenning van voorzieningen
- werkt, eventueel, samen met de cliëntondersteuning van MEE.
Wij zijn onafhankelijk en beslissen niet mee over de uitkomst bij de aanvraag van een voorziening. Wij zijn er voor u om naast u te staan ter versterking van uzelf.
Advies: vraag voordat u in gesprek gaat met de Gemeente eerst een onafhankelijke cliëntondersteuner aan, zodat de gemeente bij de planning van het gesprek hiermee rekening kan houden. Voor informatie voor een cliëntondersteuner bij u in de omgeving, neemt u contact op met KBO Alkmaar Stad.
“ONZE CLIENTONDERSTEUNER IS ONAFHANKELIJK EN EMPATISCH“
De organisatie van de KBO Alkmaar Stad
Cliëntondersteuning is een dienstverlening die de KBO Alkmaar Stad aanbiedt aan haar leden en potentiële leden. Wij hebben een uniek netwerk van cliëntondersteuners/ouderenadviseurs. Vrijwilligers worden door de KBO opgeleid en ingezet. Het doel is dat in elke gemeente van Noord-Holland cliëntondersteuners/ouderenadviseurs beschikbaar zijn of komen.
Sociaal wijkteam en cliëntenondersteuner/ouderenadviseur
In Alkmaar zijn sociale wijkteams actief waarbij cliëntondersteuners/ouderenadviseurs van de KBO Alkmaar Stad ingezet worden. De KBO cliëntondersteuners/ouderenadviseurs zijn onafhankelijk en naast hun opleiding hebben zij ook levenservaring waardoor ze goed kunnen adviseren of verwijzen.
Cliënt sterker door onafhankelijke ondersteuning via de KBO
Clientondersteuning houdt volgens de Wmo het volgende in: ondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen. De definitie in de nieuwe Wmo heeft dus een bredere reikwijdte dan in de huidige Wmo.
Cliënt als uitgangspunt
De gemeenten zijn dus verplicht om gratis onafhankelijke cliëntondersteuning te bieden aan alle burgers met het belang van de cliënt als uitgangspunt. De cliënt moet het gevoel hebben dat deze persoon daadwerkelijk naast hem staat. Als de cliënt twijfelt aan de objectiviteit, heeft hij recht op een andere ondersteuner. De KBO leidt cliëntondersteuners op. Namen van cliëntondersteuners/ouderenadviseurs zijn te vinden in de informatiebladen van de afdelingen of staan op de afdelingswebsite. Mocht in uw gemeente deze naam niet bekend zijn, kunt u informeren bij de secretaris van de betreffende lokale KBO Alkmaar Stad of via info@kbonoordholland.nl. Er is ook een KBO Servicetelefoon 0900 82 12 183.
Integrale aanpak
De KBO cliëntondersteuner/ouderenadviseur heeft de vijf levensdomeinen als uitgangspunt. Deze integrale aanpak is belangrijk voor het zoeken naar een balans in het welzijn en kan het beste door een gesprek. De cliëntondersteuner/ouderenadviseur kan met de cliënt het gesprek voorbereiden en al informatie verstrekken over mogelijke voorzieningen, zodat de cliënt niet overvallen wordt en te gemakkelijk toezeggingen doet of niet alle informatie paraat heeft. Ook kan een cliëntondersteuner/ouderenadviseur achteraf met de cliënt het gesprek nog eens doornemen en het wettelijk verplichte verslag samen meelezen. Mocht het nodig zijn, kan er ook een bezwaar ingediend worden.
Mevrouw Tini Blankendaal, cliënondersteuner voor KBO Alkmaar Stad is bereikbaar via het secretariaat: 072 – 515 44 85 b.g.g. 06 – 13 36 13 43